fbpx
ZADZWOŃ REZERWUJ GPS

Za co hotele dostają gwiazdki?

Kategoryzacja hoteli ma za zadanie ujednolicenie standardów, jakich gość hotelowy może się spodziewać w danym obiekcie. System nadawania gwiazdek jest potwierdzeniem spełnienia szeregu wymogów.

Klasyfikacja unijna Union Stars działa nie tylko w Europie, ale na całym świecie. Choć wymagania dla poszczególnych gwiazdek mogą być różne w zależności od danego państwa, istnieją reguły jednakowe dla hoteli niezależnie od regionu, w którym są usytuowane.

W Polsce gwiazdki od 1 do 5 przyznawane są przez Marszałka Województwa na podstawie ściśle określonych przepisów zawartych w ustawie o usługach turystycznych z 1997 roku, która doczekała się nowelizacji we wrześniu 2010 roku. W skład komisji oceniającej dany obiekt wchodzą m.in. przedstawiciele Sanepidu, straży pożarnej, nadzoru budowlanego oraz branży hotelarskiej.

Aby uzyskać miano „hotelu”, obiekt musi posiadać co najmniej 10 pokoi, w tym głównie jedno i dwuosobowe oraz świadczyć szeroki zakres usług związanych z pobytem gości. Przyznawane gwiazdki często są błędnie utożsamiane wyłącznie z jakością usług i wyposażeniem hotelu. W praktyce nie odnoszą się w większym stopniu do panującej atmosfery czy jakości obsługi. Na klasyfikację wpływają kryteria takie jak powierzchnia części mieszkalnej, wyposażenia sypialni i łazienki, usługi gastronomiczne i recepcyjne w obiekcie, a także dodatkowe usługi uzupełniające.

Hotele 3-gwiazdkowe to obiekty o podwyższonym standardzie. W Polsce, aby uzyskać taką notę, pokoje muszą posiadać podstawowe wyposażenie — łóżko, szafę lub wnękę garderobianą, szafkę nocną lub stolik, biurko lub stół, krzesło dla każdego gościa, lustro, wieszak ścienny, oświetlenie nocne, do pracy oraz górne, miejsce do przechowywania bagażu oraz bezpośredni i łatwy dostęp do co najmniej jednego gniazdka elektrycznego przy miejscu pracy. Pokój 2-osobowy w hotelu 3-gwiazdkowym musi mieć minimum 14 mkw powierzchni.

Uzupełnienie wyposażenia stanowią wykładzina dywanowa w całym pomieszczeniu lub dywaniki przy każdym z łóżek, zasłony, żaluzje lub rolety, naczynia do picia dla każdego gościa, woda butelkowana, radio, telewizor, telefon, materiały piśmiennicze, zestaw do czyszczenia obuwia i odzieży, a także igielnik.

Wszystkie pokoje w hotelu 3-gwiazdkowym posiadają oddzielne łazienki. W łazienkach powinny znajdować się wanna lub kabina, umywalka, lustro, kosz na śmieci, mydło i ręczniki. W obiektach powinny funkcjonować restauracja (chyba że taki obiekt znajduje się w odległości do 500 m od hotelu), kawiarnia oraz room service.

Dodatkowe usługi hotelowe w obiektach 3-gwiazdkowych to Wi-Fi, ogólnodostępna sala spotkań, pranie, prasowanie i czyszczenie bielizny i odzieży, sprzedaż kosmetyków i środków higieny osobistej, a także gabinety odnowy biologicznej lub SPA.

Powinno być zapewnione codziennie sprzątanie pokoju oraz zmiana pościeli i ręczników co trzeci dzień lub na życzenie gościa. Dwujęzyczna recepcja dostępna całodobowo jest obowiązkowa dla obiektów tej kategorii.

Lista wymagań, które komisja bierze pod uwagę, przyznając klasyfikację, łącznie liczy aż 52 punkty. Powyżej została wymieniona część z nich.

W Hotelu New Skanpol poza spełnianiem standardów dobrego hotelu *** staramy się dostarczać najwyższą jakość usług i tworzyć atmosferę, w której każdy Gość poczuje się komfortowo.

Pięć powodów dlaczego warto wybrać się jesienią nad morze
Urlop bez stresu


ZAPISZ SIĘ NA NASZ NEWSLETTER